]> totsipaki.net Git - ada-zangermann-el.git/blob - Ada_Zangemann-el.txt
Add LICENCE
[ada-zangermann-el.git] / Ada_Zangemann-el.txt
1 # SPDX-FileCopyrightText: 2022 Matthias Kirschner
2 #
3 # SPDX-License-Identifier: CC-BY-SA-4.0
4
5 ** 3 **
6
7 Matthias Kirschner
8 Sandra Brandstätter
9
10 ΑΝΤΑ & ΖΑΝΓΚΕΡΜΑΝ
11 Μια Ιστορία Λογισμικού, Σκέιτμπορντ και Παγωτού Βατόμουρο
12
13
14 Copyright © 2023 Matthias Kirschner and Sandra Brandstätter.
15 Αυτό το έργο διατίθεται υπό την άδεια Creative Commons Αναφορά-Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές.
16 Για να δείτε αντίγραφο της άδειας επισκεφθείτε τον σύνδεσμο https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode.el ή στείλτε γράμμα στη διεύθυνση Creative Commons, PO Box 1866, Mountain View, CA 94042, USA.
17
18 To ΑΝΤΑ & ΖΑΝΓΚΕΡΜΑΝ: Μία Ιστορία Λογισμικού, Σκέιτμπορντ και Παγωτού Βατόμουρο είναι μετάφραση του Γερμανικού πρωτοτύπου Ada und Zangemann: Ein Märchen über Software, Skateboards und Himbeereis,που εκδόθηκε από την Dpunkt.verlag σε συνεργασία με την O’Reilly Media, Inc., με απότύπωμα “O’REILLY,” © 2022
19 από τον Matthias Kirschner και την Sandra Brandstätter.
20
21 Πρώτη εκτύπωση
22
23 26 25 24 23 22 1 2 3 4 5
24
25 ISBN-13: 978-1-7185-0318-2 (print)
26 ISBN-13: 978-1-7185-0319-9 (ebook)
27
28 Εκδότης: William Pollock
29 Συγραφέας: Matthias Kirschner
30 Εικονογράφος: Sandra Brandstätter
31 Αρχισυντάκτρια: Jill Franklin
32 Συντάκτρια Παραγωγής: Jennifer Kepler
33 Συντάκτρια: Wiebke Helmchen
34 Βηθοί χρωματισμού: Olga Biryukova, Noémi Sárkány, Nathalie Scattolon, Kristina Haidinger και Jasmin Schlögl
35 Σχεδιασμός Εξώφυλλου: Sandra Brandstätter and Susan Brown
36 Στοιχειοθεσία: Maureen Forys, Happenstance Type-O-Rama
37
38 Για πληροφορίες σχετικά με τη διακίνηση και χονδρικές ή εταιρικές πωλήσεις, παρακαλείστε να επικοινωνήσετε με No Starch Press, Inc.
39 directly at info@nostarch.com or:
40
41 No Starch Press, Inc.
42 245 8th Street, San Francisco, CA 94103
43 Τηλέφωνο: 1.415.863.9900
44 www.nostarch.com
45
46 Ένα αρχείο καταλόγου αυτού του βιβλίου είναι διαθέσιμο στη Βιβλιοθήκη του Κογκρέσου.
47
48 Η No Starch Press και το No Starch Press λογότυπα είναι εμπορικά σήματα της No Starch Press, Inc. Άλλα ονόματα προϊόντων και εταιρειών που αναφέρονται στο παρόν ενδέχεται να είναι εμπορικά σήματα των αντίστοιχων κατόχων τους. Αντί
49 να χρησιμοποιούμε ένα σύμβολο εμπορικού σήματος σε κάθε εμφάνιση ενός εμπορικού σήματος,
50 χρησιμοποιούμε μόνο τα ονόματα
51 με εκδοτική μέθοδο και αποκλειστικά προς όφελος του/της κατόχου του εμπορικού σήματος, χωρίς πρόθεση παραβίασής του.
52
53 Οι πληροφορίες σε αυτό το βιβλίο διανέμονται στη βάση "ως έχουν", χωρίς εγγύηση. Ενώ κάθε προφύλαξη
54 έχει ληφθεί κατά την προετοιμασία αυτής της εργασίας, ούτε ο συγγραφέας ούτε η No Starch Press, Inc. θα φέρουν
55 ευθύνη έναντι οποιουδήποτε προσώπου ή οντότητας σε σχέση με οποιαδήποτε απώλεια ή ζημία που προκλήθηκε ή φέρεται να προκληθεί άμεσα
56 είτε έμμεσα από τις πληροφορίες που περιέχονται σε αυτό.
57
58 Όλοι οι χαρακτήρες σε αυτή την έκδοση είναι φανταστικοί και οποιαδήποτε ομοιότητα με πραγματικά πρόσωπα, ζωντανά ή νεκρά, είναι
59 καθαρά τυχαία.
60
61 **
62
63 Αυτό το βιβλίο των Matthias Kirschner (συγγραφέας) και Sandra Brandstätter
64 (εικονογράφος) έχει άδεια βάσει του Creative Commons CC-BY-SA ελεύθερη
65 άδεια.
66
67 Μπορείτε να μοιραστείτε, να αντιγράψετε και να αναδιανείμετε το υλικό σε οποιοδήποτε μέσο ή μορφή. Μπορείτε να προσαρμόσετε, να αναμίξετε, να μεταμορφώσετε και να βασιστείτε στο υλικό για οποιονδήποτε σκοπό, ακόμα και για εμπορικούς σκοπούς. Θα πρέπει να καταχωρίσετε αναφορά στον/στη δημιουργό, να παράσχετε έναν σύνδεσμο προς την άδεια και να υποδείξετε εάν έγιναν αλλαγές. Μπορείτε να το κάνετε αυτό με οποιονδήποτε εύλογο τρόπο, αλλά όχι με τρόπο που να υπονοεί ότι
68 ο/η δημιουργός αποδέχεται το έργο σας ή τη χρήση που εσείς κάνετε.
69 Ο/η δικαιοπάροχος εγκρίνει εσάς ή τη χρήση σας. Αν αναμείξετε, τροποποιήσετε, ή δημιουργήσετε πάνω στο υλικό, πρέπει να διανείμετε τις δικές σας συνεισφορές υπό την ίδια άδεια όπως και το πρωτότυπο. (Αυτή είναι μια αναγνώσιμη περίληψη - και όχι
70 ένα υποκατάστατο του νομικού κώδικα CC-BY-SA 4.0)
71
72 Επιπλέον για εκδόσεις που προκύπτουν από ανάμειξη (παράγωγα έργα), ο/η δικαιοπάροχος σας ζητάει
73 να μην γίνει καμία τροποποίηση στις προσωπικές ευχαριστίες και σύντομες βιογραφίες του συγγραφέα και της εικονογράφου. Διαφορετικά καλύτερα να
74 αφαιρέσετε εντελώς αυτά τα μέρη από την έκδοση.
75
76 Η δημοσίευση με αυτή την ελεύθερη άδεια ήταν δυνατή χάρη στη μεγάλη υποστήριξη από το dpunkt.verlag GmbH / O'Reilly για το γερμανικό βιβλίο και το No Starch Press για το αγγλικό βιβλίο. Δυστυχώς οι Creative Commons άδειες εξακολουθούν να αποτελούν σπάνιες εξαιρέσεις για εμπορικά δημοσιευμένα βιβλία και συχνά θεωρούνται επαναστατικές και επικίνδυνες από τους εκδότες.
77
78 Ένα μεγάλο ευχαριστώ στο dpunkt.verlag και το No Starch Press για την κατανόηση των αξιών της ελευθερίας λογισμικού, που αφιερώσαν χρόνο για να συζητήσουμε και να κατανοήσουνε τα πλεονεκτήματα των ελεύθερων αδειών καθώς και τη μεγάλη υποστήριξη για τη δημοσίευση αυτού του βιβλίου υπό συνθήκες που σέβονται τις απαιτήσεις και τις αξίες του FSFE.
79
80
81 Ελεύθερο όπως η Ελευθερία όχι στην τιμή.
82
83 Το Ελεύθερο Λογισμικό αφορά τις ελευθερίες που λαμβάνετε με το λογισμικό, όχι την τιμή. Ομοίως, η δημοσίευση ενός βιβλίου με ελεύθερη άδεια δε σημαίνει ότι έχετε το δικαίωμα να λάβετε ένα δωρεάν αντίγραφο του βιβλίου ή του ebook. Σημαίνει ότι αποκτάτε τα δικαιώματα που περιγράφονται παραπάνω, τα οποία επιτρέπουν στην κοινωνία να επωφεληθεί περαιτέρω από αυτό, όπως θα έπρεπε να ισχύει σε κάθε πολιτιστική δραστηριότητα.
84
85 Σας ενθαρρύνουμε να υποστηρίζετε συγγραφείς, εκδότες/εκδότριες και άλλους/άλλες που εμπλέκονται στη δημιουργία πολιτισμού με ελεύθερες άδειες – συμπεριλαμβανομένης της οικονομικής τους υποστήριξης μέσω αγορών ή δωρεών. Η κοινωνία πρέπει να υποστηρίζει όσους/όσες σέβονται την ελευθερία των άλλων.
86
87 ## 4 ##
88
89 Μια φορά κι έναν καιρό, ήταν ένα μικρό κορίτσι, η Άντα. Η οικογένειά της ήταν τόσο τόσο φτωχή που όλες τους οι οικονομίες χωρούσαν μέσα σε ένα κουτί για μπισκότα. Δεν είχαν αρκετά χρήματα για να ζήσουν σε ένα κανονικό σπίτι. Έτσι, η Άντα ζούσε με τη μητέρα της και τον μικρό της αδερφό, τον Άλαν , σε μια καλύβα κοντά στη μάντρα στην άκρη της πόλης.
90
91 ** 5 **
92
93 Πολύ μακριά, στην άλλη άκρη της πόλης, ζούσε ένας διάσημος εφευρέτης με το όνομα Ζάνγκερμαν.
94 Ήταν απίστευτα πλούσιος. Κανένα φύλλο χαρτί στον κόσμο δεν ήταν αρκετά μεγάλο
95 ώστε να χωράει τις τραπεζικές του καταθέσεις με όλους τους αριθμούς και τα μηδενικά τους! Ζούσε σε ένα τεράστιο
96 σπίτι με πισίνα και νεροτσουλήθρα, πολλές σκάλες και πύργους,
97 εκατοντάδες παράθυρα και τόσα πολλά δωμάτια που συχνά χανόταν μέσα σε αυτά
98 κι ο ίδιος. Η έπαυλη του Ζάνγκερμαν ήταν χτισμένη ψηλά σε έναν λόφο. Από κει πέρα ​​μπορούσε
99 να παρακολουθεί ολόκληρη την πόλη.
100
101 ## 6 ##
102
103 Οι υπολογιστές είχαν γοητεύσει τον Ζάνγκερμαν από τότε που ήταν παιδί.
104 Όταν ήταν νέος, οι υπολογιστές ήταν κάτι τεράστιες μηχανές με πολλά
105 καλώδια και δυνατούς, θορυβώδεις ανεμιστήρες. Στο σχολείο, όταν ήταν μικρός
106 ονειρευόταν συχνά όλα όσα θα μπορούσε να κάνει με τους υπολογιστές αν ήταν έστω και λίγο μικρότεροι — τόσο μικροί που να μπορούν να χωρέσουν σε άλλα διασκεδαστικά πράγματα.
107 Ήξερε τι θα έκανε. Πρώτα, θα κατασκεύαζε έναν υπολογιστή για να τον βάλει στο σκέιτμπόρντ του, ώστε εκείνο να κάνει ωραίους θορύβους όταν το καβαλούσε — ίσως μια σειρήνα πυροσβεστικού
108 ή τον ήχο ενός πυραύλου που εκτοξεύεται. Μετά θα χρησιμοποιούσε έναν υπολογιστή για να εφεύρει
109 παγωτομηχανές! Ο υπολογιστής θα μπορούσε να συνδυάζει τις πιο κουλ γεύσεις,
110 ακόμη και να πουλάει το παγωτό. Θα υπήρχαν μηχανές σε κάθε γωνιά του δρόμου, και
111 θα μπορούσε να έχει παγωτό με την αγαπημένη του γεύση όποτε ήθελε και
112 όσο ήθελε. Μετά από αυτό, θα κατασκεύαζε μια σκούπα ρομπότ και μια μηχανή
113 τακτοποίησης, ώστε το δωμάτιό του να είναι πάντα συγυρισμένο και καθαρό. Ο Ζάνγκερμαν είχε
114 υπέροχες νέες ιδέες όπως αυτές κάθε μέρα. Δεν μπορούσε να σκεφτεί τίποτα άλλο.
115
116 Καθώς περνούσαν τα χρόνια, ο Ζάνγκερμαν μεγάλωνε και οι υπολογιστές μίκραιναν.
117 Στην πραγματικότητα, μέχρι να τελειώσει το σχολείο, ήταν τόσο μικροί που χωρούσαν στην τσέπη του.
118 Οι πιο μικροί ήταν τόσοι όσο η άκρη των δαχτύλων του.
119
120 ** 7 **
121
122 ## 8 ##
123
124 «Επιτέλους, μπορώ να κάνω τις ιδέες μου πργματικότητα!» Αναφώνησε ο Ζάνγκερμαν και
125 έπεσε με τα μούτρα στη δουλειά. Βρήκε τρόπο να βάζει τους μικρούς υπολογιστές μέσα σε ένα σωρό
126 πράγματα για να τα κάνει ακόμη πιο διασκεδαστικά και χρήσιμα. Και μετά τα πουλούσε.
127
128
129 Οι ενήλικες και τα παιδιά αγάπησαν τις εφευρέσεις του. Όλα τα παιδιά
130 ήθελαν να έχουν ένα από τα σκέιμπόρντ του — ολοκληρωμένα, με τους πιο πρόσφατους ήχους, για να το δείχνουν στους φίλους τους στο σχολείο.
131 Τα παιδιά λάτρευαν επίσης την εφεύρεση του ηχείου, το οποίο μπορούσε
132 να παίξει στη στιγμή οποιοδήποτε τραγούδι ζητούσες. Και, φυσικά,
133 όλοι λάτρευαν το παγωτό που σερβίρεται κάθε απόγευμα από
134 την αυτόματη, σούπερ υπέροχη Γνήσια Παγωτομηχανή Ζάνγκερμαν .
135 Όλα αυτά έμοιαζαν μαγικά, αλλά το μυστικό
136 ήταν απλό: οι μικροί υπολογιστές που ο Ζάνγκερμαν είχε βάλει
137 στις μηχανές του τα έκαναν όλα αυτά δυνατά.
138
139 ** 9 **
140
141 Αυτές οι εφευρέσεις ήταν πολύ δημοφιλείς στο σχολείο της Ada, και πολλοί φίλοι της έκαναν
142 βόλτες με τα φανταχτερά σκέιμπορντ. Η Άντα ήταν συχνά λυπημένη που η μητέρα της δεν μπορούσε
143 να της αγοράσει κανένα από αυτά τα υπέροχα πράγματα: ούτε σκέιμπορντ, ούτε ηχεία, ούτε παγωτό.
144
145 Ευτυχώς, η Άντα έμενε δίπλα από τη μάντρα. Υπήρχαν πολλά σπασμένα γκατζετάκια
146 και σκουριασμένα εξαρτήματα, τα οποία χρησιμοποίησε για να φτιάξει μερικά τέλεια καινούρια πράγματα, όπως ένα έλκυθρο
147 που αυτή και ο Άλαν καβαλούσαν για να κατεβαίνουν τον λόφο, έναν ανεμόμυλο και τρομακτικά σκουπιδοτέρατα,
148 με τα οποία θα έπαιζαν πόλεμο με τον Άλαν.Βρήκε επίσης πολλά χρήσιμα αντικείμενα — ένα
149 παλιό κινητό τηλέφωνο, για παράδειγμα. Η οθόνη ήταν ραγισμένη, αλλά μπορούσε να το επιδιορθώσει και
150 παρότι δεν είχε ίντερνετ στη χωματερή, μπορούσε να αποκτήσει πρόσβαση κάπου αλλού.
151 Η Άντα διασκέδαζε τόσο πολύ με το μαστόρεμα στη μάντρα και την επισκευή σπασμένων ηλεκτρικών συσκευών που
152 ξέχασε το σκέιτμπορντ και το παγωτό.
153
154 ## 10 ##
155
156 Καθώς όλοι αγόραζαν τις εφευρέσεις του, ο Ζάνγκερμαν έγινε γρήγορα ο πιο πλούσιος
157 άνθρωπος στον κόσμο. Με όλα αυτά τα χρήματα, αγόρασε έναν τεράστιο χρυσό
158 υπολογιστή με πληκτρολόγιο φτιαγμένο από διαμάντια και τον έβαλε στο μεγαλύτερο δωμάτειο
159 της επαύλής του. Από εκεί, μέσα από το ίντερνετ, μπορούσε να ελέγξει όλους του μικρούς
160 υπολογιστές που βρίσκονταν μέσα στις εφευρέσεις του.
161
162 Το μόνο που έπρεπε να κάνει ήταν να πατήσει το κατάλληλο κουμπί στον χρυσό υπολογιστή του, και
163 αμέσως όλες οι παγωτομηχανές της πόλης έβγαζαν μόνο παγωτό βανίλια.
164 Αν ο Ζάνγκερμαν ήθελε οι άνθρωποι να τρώνε παγωτό σοκολάτα, πατούσε
165 το κουμπί για παγωτό σοκολάτα. Αν έδινε εντολή για παγωτό λεμόνι, οι
166 μηχανές έφτιαχναν μόνο παγωτό λεμόνι. Ο Ζάνγκερμαν αγαπούσε τις εφευρέσεις του και
167 ήταν πάντα ενθουσιασμένος με το πόσο εκπληκτικά λειτουργούσαν οι μηχανές του. Κάποιες φορές
168 οι άνθρωποι ήταν απογοητευμένοι όταν η αγαπημένη τους γεύση δεν ήταν διαθέσιμη, αλλά τι
169 μπορούσαν να κάνουν; Στο κάτω κάτω, υπήρχε παγωτό σε κάθε γωνία.
170
171 ** 11 **
172
173 Ο Ζάνγκερμαν διασκέδαζε πατώντας τα αστραφτερά πλήκτρα και
174 βλέποντας τους ανθρώπους να τρώνε παγωτό. Περνούσε αρκετές ώρες κάθε
175 ημέρα μπορστά στον χρυσό του υπολογιστή, κάνοντας ακριβώς αυτό. Ξανά
176 και ξανά, κοιτούσε χαμηλά προς τη πόλη μέσα από ένα
177 μακρύ τηλεσκόπιο, παρατηρώντας πόσο αξιόπιστα εκτελούσαν τις εντολές του οι εφευρέσεις του .
178
179 ## 12 ##
180
181 Όταν δεν καθότανε στον χρυσό του υπολογιστή, ο Ζάνγκερμαν έβαζε τους
182 μικρούς του υπολογιστές σε νέες συσκευές και στη συνέχεια τις πουλούσε. Κατασκέυασε
183 πλυντήρια ρούχων τα οποία έστελναν μήνυμα στο κινητό σου όταν τελείωναν την πλύση.
184 Έφτιαξε σκούπες που παίζανε χαρούμενη μουσική αντί να βγάζουν βουητό.
185 Ανακάλυψε λαμπτήρες που άναβαν και έσβηναν με το χτύπημα των δαχτύλων και αυτοκίνητα που
186 σου έλεγαν που είναι το πιο κοντινό σούπερ μάρκετ.
187
188 Σύντομα κάθε οικιακή συσκευή στον κόσμο είχε έναν υπολογιστή του Ζάνγκερμαν.
189 Κάποιες από τις εφευρέσεις του δεν φαίνονταν πολύ χρήσιμες στην αρχή αλλά οι άνθρωποι αγόραζαν
190 οτιδήποτε έφτιαχνε. Έτσι ήταν τα πράγματα. Όλοι θέλανε τις συσκευές
191 του Ζάνγκερμαν, του μεγαλύτερου εφευρέτη στον κόσμο.
192
193 ** 13 **
194
195 Μία ημέρα, ο Ζάνγκερμαν σκέφτηκε, "Σήμερα θα πάω να δω τις εφευρέσεις μου από κοντά".
196 Έβαλε στην άκρη του μεγάλο του τηλεσκόπιο, κατέβηκε τα πάμπολλα σκαλιά της έπαυλής του και βγήκε στην πόλη, γεμάτος ανυπομονησία στη σκέψη
197 ότι όλοι απολάμβαναν τις φοβερές του συσκευές.
198
199 ## 14 ##
200
201 “Ίσως μια μικρή βόλτα να μου δώσει μερικές νέες ιδέες. Για να είμαι απόλυτα ειλικρινής,
202 οι τελευταίες μου εφευρέσεις δεν ήταν τόσο χρήσιμες όσο οι πρώτες...,” συλλογίστηκε
203 ο Ζάνγκερμαν. “Οι παγωτομηχανές μου, όμως, είναι και θα παραμείνουν αχτύπητες”
204 σκέφτηκε αμέσως μετά, γεμάτος περηφάνια, καθώς περνούσε μπροστά από κάποιους ανθρώπους που τρώγανε παγωτό καρύδα, τη γεύση της ημέρας.
205
206 Ήταν εντελώς απορροφημένος στις σκέψεις του όταν ξαφνικά — ΜΠΑΜ! — κάτι
207 χτύπησε το καλάμι του.
208
209 ** 15 **
210
211 Ο Ζάνγκερμαν φώναξε και έψαξε τριγύρω να δει πώς συνέβη αυτό. Ένα παιδί ξαφνιασμένο στεκόταν
212 μπροστά του, κρατώντας ένα γνήσιο σκέιτμπορντ Ζάνγκερμαν κάτω από τη μασχάλη του. "Συγνώμη,
213 δεν ήθελα να γίνει αυτό,"τραύλισε το παιδί, αλλά ο Ζάγκερμαν δεν άκουγε.
214
215 Θυμωμένος ο Ζάνγκερμαν απομακρύνθηκε κουτσαίνοντας. Ξαφνικά, άκουσε δυνατή μουσική.
216 Ποτέ ξανά δεν είχε ακούσει κάτι τόσο απαίσιο. Κοίταξε γύρω του και είδε ότι η
217 μουσική ερχόταν από ένα ηχείο που είχε φτιάξει ο ίδιος. Το κρατούσε
218 ένα παιδί στην άκρη του δρόμου. Στο παιδί έμοιαζε να αρέσει η μουσική, αλλά
219 στον Ζάνγκερμαν προκαλούσε ένα τρομερό πονοκέφαλο και η διάθεσή του χειροτέρεψε. Δεν είχε
220 φανταστεί έτσι την βόλτα του!
221
222 ## 16 ##
223
224 Ο Ζάνγκερμαν ήταν τόσο θυμωμένος με τα δύο παιδιά. Πως τολμάνε να χρησιμοποιούν τις
225 εφευρέσεις του με αυτόν τον τρόπο; Εκείνο το βράδυ, δεν τον έπαιρνε ο ύπνος, κι έτσι, κάθησε στον χρυσό του
226 υπολογιστή. Από εκεί, έδωσε εντολή σε όλους τους μικρούς υπολογιστές των σκέιτμπορντ να μην επιτρέπεται πλέον να ανεβαίνουν στα πεζοδρόμια. Διέταξε τους
227 μικρούς υπολογιστές στα ηχεία να παίζουν μουσική μόνο σιγανά, εκτός από
228 τα αγαπημένα του κομμάτια, στα οποία η ένταση ανέβαινε αμέσως για να του φτιάχνει τη διάθεση.
229
230 ** 17 **
231
232 ## 18 ##
233
234 Την επόμενη ημέρα, υπήρχε μεγάλη αναστάτωση στο σχολείο της Άντα. Στον δρόμο για το
235 σχολείο, τα σκέιτμπορντ των παιδιών σταμάτησαν να δουλεύουν. Οι ρόδες απλά
236 δε γυρίζανε. Επίσης, τα παιδιά δε μπορούσαν πλέον να αυξήσουν την ένταση στα ηχεία
237 τους. Τι είχε γίνει;
238
239 ** 19 **
240
241 Παρόλο που δεν είχε κανένα από όλα αυτά, η Άντα αναρρωτήθηκε γιατί τα
242 σκέιτμπορντ και τα ηχεία σταμάτησαν ξαφνικά να δουλεύουν. Αλλά δεν είχε
243 και πολύ χρόνο να το σκεφτεί, επειδή άρχισε ξανά τα μαστορέματα.
244 Έφτιαξε ένα ολόκληρο ποδήλατο από τα εξαρτήματα που πήρε από τρία σπασμένα ποδήλατα.
245 Έδωσε δώρο το ποδήλατο στη μητέρα της, ώστε να μην ξοδεύει χρήματα
246 σε εισιτήρια λεωφορείου για τη δουλειά της. Για τον αδελφό της, η Άντα έφτιαξε
247 ένα ηχείο για να τον κοιμίζει με ωραίες ιστορίες τα βράδια που η
248 μητέρα τους βρισκόταν ακόμα στη δουλειά.
249
250 Μετά από μερικές ημέρες, το αρχικό σοκ στο
251 σχολείο της Άντα είχε ξεχαστεί. Τα σκέιτμπορντ
252 εξακολουθούσαν να μην κινούνται στα πεζοδρόμια αλλά
253 πέρα από αυτό, ήταν ακόμη λειτουργικά.
254 Έτσι τα παιδιά πλέον κάνανε
255 κύκλους γύρω από τη παιδική χαρά
256 ακούγοντας απαλή μουσική. Μόνο μία παράξενη,
257 πομπώδης μουσική παρέλασης συνέχιζε
258 να παίζει σε μια ένταση που δεν άλλαζε, κάτι που
259 τα παιδιά έβρισκαν αρκετά παράξενο.
260
261 ## 20 ##
262
263 Η Άντα λάτρευε τις Τετάρτες. Κάθε Τετάρτη, η μητέρα της και ο Άλαν
264 την έπαιρναν από το σχολείο και όλοι μαζί πηγαίναν στη βιβλιοθήκη.
265 Εκείνη πάντα ένιωθε μια έλξη για το τμήμα τεχνολογίας. Εκεί υπήρχαν βιβλία
266 με προσχέδια, οδηγίες για πειραματισμούς, και επεξηγήσεις για το πώς λειτουργούσαν οι διάφορες συσκευές. Στη βιβλίοθήκη, η Άντα μπορούσε να συνθεθεί στο ίντερνετ με το κινητό της.
267 Γρήγορα συνειδητοποίησε ότι υπήρχαν επίσης πολλά για να ανακαλύψει στο ίντερνετ.
268 Πολλοί άνθρωποι μοιράζονταν σε αυτό τις ιδέες τους και συμβουλές επισκευής για να βοηθήσουν κι άλλους.
269
270 Σε ένα από αυτά το απογεύματα, η Άντα έμαθε δύο νέες λέξεις: hardware και λογισμικό.
271 Το hardware ήταν κάτι που η Άντα ήδη γνώριζε: οι ηλεκτρονικές συσκευές
272 που μαστόρευε μετά το σχολείο ή οι συσκευές που όταν έπεφταν στα χέρια της
273 προσπαθούσε να τις μετατρέψει σε κάτι άλλο. Αυτό που ήταν καινούργιο στην Άντα
274 ήταν η λέξη λογισμικό. Σύντομα, έμαθε ότι σήμαινε εντολές που τρέχουν σε
275 υπολογιστή για τον έλεγχο άλλων συσκευών ή υπολογιστών. Μερικά βιβλία ονομάζανε αυτές
276 τις εντολές πρόγραμμα ή κώδικα. Με ένα τέτοιο πρόγραμμα, κάποιος θα μπρούσε, για
277 παράδειγμα, να πει σε ένα ηχείο ποιο τραγούδι να παίξει και πόσο δυνατά.
278
279 Το πιο ωραίο στη νέα ανακάλυψη της Άντα ήταν ότι μπορούσε να πειράζει το
280 λογισμικό όπως ακριβώς μπορούσε και το hardware. Το hardware κατασκευάζεται με
281 εργαλεία: σφυριά, τρυπάνια και βίδες. Το λογισμικό φτιάχνεται απλά, γράφοντας
282 εντολές για το hardware, τη μία μετά την άλλη. Υπήρχε μια συγκεκριμένη
283 γλώσσα για αυτό, η γλώσσα προγραμματισμού. Με το λογισμικό, η Άντα μπορούσε να κάνει
284 τις εφευρέσεις της ακόμα πιο χρήσιμες. Ήθελε πολύ να μάθει αυτή τη γλώσσα προγραμματισμού!
285
286 ** 21 **
287
288 ## 22 ##
289
290 Τις επόμενες εβδομάδες, η Άντα περνούσε τα απογεύματά της στη βιβλιοθήκη.
291 Βρήκε βιβλία και σελίδες στο ίντερνετ που εξηγούσαν πώς λειτουργούσαν οι γλώσσες
292 προγραμματισμού και ο κώδικας. Για εκείνη, ήταν σα να μαθαίνει μια μυστική
293 γλώσσα ή σα να μελετάει τη σημασία άγνωστων λέξεων για κάποιο μάθημα στο σχολείο. Ή Άντα, ενθουσιασμένη, τα μάθαινε όλα. Ήθελε
294 το πρώτο της πρόγραμμα να κάνει κάτι απλό: "Κάνε αυτή τη λάμπα να αναβοσβήσει"!
295
296 Φυσικά, ήθελε να δοκιμάσει το πρόγραμμά της κατευθείαν για να δει αν
297 δουλεύει. Στη μάντρα, συνέδεσε το κινητό της με μία μικρή λάμπα.
298 Μετά έγραψε μερικές γραμμές κώδικα στο κινητό της.
299
300 Στην αρχή, τίποτα δε συνέβη. Η Άντα αναρωτήθηκε πού θα μπορούσε να είναι το πρόβλημα. Μετά από
301 μερικές αλλαγές δοκίμασε ξανά και ... "Ναιιιι!" Η λάμπα άρχισε να
302 αναβοσβήνει. Ανοιχτό, κλειστό, ανοιχτό, κλειστό. Η Άντα κοίταξε τη λάμπα με ενθουσιασμό. Είχε μόλις γράψει το
303 πρώτο της πρόγραμμα.
304
305 Ήταν απίστευτα χαρούμενη. Φανταζότανε όλα τα υπέροχα πράγμα που μπορούσε να κάνει. Με το
306 που έβαζε τον σωστό κώδικα, θα κατάφερνε οι εφευρέσεις της να κάνουν ό,τι
307 ήθελε. Δεν ήταν έυκολο, όμως μετά από μερικές εβδομάδες, έγραψε ένα πολύ χρήσιμο
308 πρόγραμμα: ένα πρόγραμμα που έκανε τα ηχεία του Άλαν να κλείνουν αυτόματα μισή
309 ώρα αφού τον έπαιρνε ο ύπνος.
310
311 ** 23 **
312
313 Η Άντα, επίσης, είχε μια ιδέα για το επόμενό της πρόγραμμα. Ήταν ένα πολύ μεγαλύτερο
314 σχέδιο. Το πιο πιθανό ήταν ότι θα χρειαζόταν όλες τις καλοκαιρινές διακοπές για αυτό...
315 Δεν μπορούσε να περιμένει!
316
317 ## 24 ##
318
319 ** 25 **
320
321 Ο Ζάνγκερμαν κοιμόταν απαίσια τα βράδια έπειτα από την φριχτή βόλτα του στην
322 πόλη. Όταν έπεφτε για ύπνο, τον βασάνιζαν οι σκέψεις. "Ωχ όχι, οι"
323 θαυμάσιες εφευρέσεις μου. Δεν μπορεί ο καθένας να σαχλαμαρίζει μαζί
324 τους. Πολλά μπορούν να πάνε στραβά! Τα έχω σκεφτεί όλα τόσο πολύ,
325 ως την τελευταία λεπτομέρεια." Συλλογιζόταν ο Ζάνγκερμαν και στριφογυρνούσε
326 άυπνος στο κρεβάτι του όλη νύχτα.
327
328 Ένα πρωινό, αφού ξύπνησε με μαύρους κύκλους στα μάτια, πήρε μια απόφαση. Έπρεπε
329 να κάνει αλλαγές. Ο Ζάνγκερμαν κάθησε μπροστά στον υπολογιστή του και έγραψε
330 το ένα πρόγραμμα μετά το άλλο. Σε αυτά τα προγράμματα, καθόριζε ακριβώς το τι
331 θα κάνουν και τι δε θα κάνουν οι εφευρέσεις του σε κάθε περίσταση. Το χάος
332 έπρεπε να σταματήσει!
333
334 Όταν τελείωσε, έστειλε όλα τα νέα προγράμματα από τον χρυσό του υπολογιστή
335 στις συσκευές των ανθρώπων. Έδωσε εντολή στα ηχεία να παίζουν μόνο την αγαπημένη του μουσική κάθε φορά που βρισκόταν σε κοντινή απόσταση. Προγραμμάτισε τις παγωτομηχανές να
336 μην πουλάνε παγωτό τα απογεύματα. Δεν ήθελε, αλλωστε, να λερωθούν τα πανάκριβά
337 του ρούχα με παγωτό όταν θα έβγαινε βόλτα. Όλη μέρα
338 καθόταν στον υπολογιστή του και πληκτρολογούσε, πληκτρολογούσε πληκτρολογούσε...
339
340 ## 26 ##
341
342 Οι καλοκαιρινές διακοπές φτάνανε στο τέλος τους. Η Άντα καθόταν μπροστά από το μεγάλο της
343 σχέδιο και έξυνε με απορία το κεφάλι της. Είχε φτιάξει ένα σκέιτμπορντ από παλιά εξαρτήματα
344 και, μετά, έβαλε σε αυτό μηχανή για να κάνει τις ρόδες να γυρίζουν. Με το ηλεκτρικό
345 σκέιτμπορντ, θα μπορούσε να πηγαινοέρχεται από τη μάντρα στη βιβλιοθήκη ακόμη πιο γρήγορα μετά
346 το σχολείο. Φουλ πρακτικό! Όμως, δε δούλευε! Όταν το καβαλούσε και πατούσε το κουμπί
347 για να ξεκινήσει, οι ρόδες κινούνταν, αλλά υπερβολικά γρήγορα. Έτσι, κάθε φορά, Άντα έπεφτε από το σκέιτμπορντ. Ό,τι και να δοκίμαζε, δεν μπορούσε με τίποτα να το καταφέρει να δουλέψει.
348
349 Μετά την εκατοστή φορά που έπεσε με τον πισινό, πήγε πίσω στη βιβλιοθήκη.
350 Πάντα έβρισκε εκεί απαντήσεις. Και πράγματι, στο ίντερνετ,
351 βρήκε ένα πρόγραμμα που κάποια είχε φτιάξει για ένα ηλεκτρικό πατίνι
352 που και αυτό έπρεπε να ξεκινάει σιγά. Η Άντα το κατέβασε στο κινητό της.
353
354 Πίσω στη χωματερή, προσάρμοσε μερικές γραμμές κώδικα για το πρόγραμμα του
355 σκέιτμπόρντ της. Άλλαξε λιγάκι μερικά πράγματα και συνέχισε να πειρατίζεται.
356
357 Μετά από μερικές αποτυχημένες προσπάθειες, την τελευταία ημέρα των καλοκαιρινών διακοπών, είχε έρθει
358 επιτέλους η ώρα. Η Άντα καβάλησε το σκέιτμπορντ και πάτησε το κουμπί για να ξεκινήσει.
359 Το σκέιτμπορντ άρχισε να προχωράει, στην αρχή σιγά και, στη συνέχει πιο γρήγορα. Δούλευε! Δοκίμασε να φρενάρει. Κι αυτό δούλευε! Η Άντα έβγαλε μια κραυγή χαράς και το πήρε για βόλτα στο πάρκο.
360
361 ** 27 **
362
363 ## 28 ##
364
365 Όταν η Άντα πήγε με το σκέιτμπορντ στο σχολείο την πρώτη μέρα μετά τις καλοκαιρινές
366 διακοπές, τα υπόλοιπα παιδιά έμειναν με το στόμα ανοιχτό. Στο διάλειμμα οι συμμαθητές της την
367 πλησίασαν με απορία.
368
369 "Πώς μπορείς να οδηγείς το σκέιτμπορντ στο πεζοδρόμιο;" τη ρώτησαν.
370
371 ** 29 **
372
373 Η Άντα το σκέφτηκε για μια στιγμή και μετά είπε "Δε νομίζω ότι φταίνε τα σκέιτμπόρντ σας
374 αλλά το λογισμικό μέσα τους. Πιθανώς κάποιο πρόγραμμα στο λογισμικό
375 δεν επιτρέπει στα σκέιτμπορντ να ανεβαίνουν στο πεζοδρόμιο. Αλλά αυτό μπορεί
376 να αλλάξει!"
377
378 Το ίδιο απόγευμα, η Άντα έλεγξε τη θεωρία της στο σκέιτμπορντ του συμμαθητη της, του Τόνι.
379 Εργάστηκε στα κρυφά σχεδόν όλο το βράδυ και, το επόμενο πρωί, ο Τόνι μπορούσε και πάλι
380 να χρησιμοποιεί το σκέιτμπόρντ του στο πεζοδρόμιο. Δυστυχώς, το σκέιτμπορντ δεν έβγαζε πια τους ήχους που οι γονείς του είχαν αγοράσει από τον Ζάνγκερμαν. Αντί για αυτό,
381 κάθε 10 λεπτά έβγαζε παράξενους θορύβους που μοιάζανε με μακρύ ρέψιμο.
382 Η Άντα ήξερε ότι μικρά προβλήματα σαν αυτά μπορούσαν να προκύπτουν κάθε τόσο σε προγράμματα. Αλλά
383 το σκέιτμπορντ του Τόνι που ρευόταν είχε πλάκα.
384
385 ## 30 ##
386
387 Όλο και περισσότερα παιδιά άρχησαν να επισκέπτονται την Άντα στη μάντρα μετά το σχολείο, και αυτή
388 τα βοηθούσε να επαναπρογραμματίσουν τα σκέιτμπορντ τους.
389 Μερικοί συμμαθητές της ήταν πολύ ενθουσιασμένοι για τη νέα τους ανακάλυψη.
390 Ήταν απίστευτο το τι μπορούσαν να κάνουν με τον κώδικα! Θέλανε να μάθουν όλα
391 όσα η Άντα ήξερε για τις γλώσσες προγραμματισμού και γρήγορα καβαλούσανε
392 τα σκέιτμπόρντ τους ξανά όπου ήθελαν.
393
394 Αλλά έκαναν και καινούρια πράγματα. Με το λογισμικό μπορούσαν να προσθέσουν νέες,
395 εντυπωσιακές λειτουργίες. Η Μαρί έβλαλε ένα πολύχρωμο φως το οποίο έλαμπε
396 σε διαφορετικά χρώματα ανάλογα με τη ταχύτητα. Ο Κόνραντ έβαλε μια παλιά προπέλα στο
397 σκέιτμπόρντ του για μεγαλύτερη ταχύτητα.
398
399 ** 31 **
400
401 Η Άντα, ο Τόνι, η Μαρί και ο Κόνραντ περνούσαν πολλά απογεύματα στη χωματερή. Φτιάξανε
402 ένα πραγματικό εργαστήριο στο οποίο μπορούσαν να τελειοποιούν για ώρες τα προγράμαμτά τους,
403 ακούγοντας μουσική από τα ηχεία που η Άντα είχε φτιάξει για τον Άλαν.
404
405 "Τα ηχεία του αδελφού σου είναι πιο δυνατά από τα δικά μας," παρατήρησε ο Τόνι καθώς
406 έβασε ένα ταχύμετρο στο κράνος του.
407 "Είμαι σίγουρη οτι και αυτό οφείλεται στο λογισμικό," είπε η Μαρί.
408
409 Μαζί άλλαξαν το λογισμικό και στα ηχεία. Μετά, άνοιξαν τη μουσική στο τέρμα
410 και χόρεψαν ξέφρενα όλα μαζί.
411
412 ## 32 ##
413
414 ** 33 **
415
416 ## 34 ##
417
418 ** 35 **
419
420 Κάθε μέρα, η Άντα και η παρέα της κανόνιζαν τι θα έκαναν το απόγευμα.
421 Έτσι, από μία χαλασμένη παγωτομηχανή, έφτιαξαν μία καινούργια που μπορούσε
422 να φτιάχνει παγωτό σε κάθε σχήμα και χρώμα. Έτρωγαν τετράγωνο παγωτό,
423 παγωτό σε σχήμα καρδιάς, ακόμα και παγωτό σε σχήμα πυραμίδας, με γεύση
424 φράουλα, βατόμουρο, και ακόμη παγωτό ουράνιο τόξο, όλα πασπαλισμένα με τρούφα και ζεστή καραμέλα- πολύ καλύτερα από αυτά που πρόσφεραν οι παγωτομηγανές του Ζάνγκερμαν.
425
426 Κάποιες φορές βοηθούσανε ακόμα και τους μεγάλους. Ο Τόνι επαναπρογραμμάτισε το σίδερο του πατέρα
427 του ώστε να μπορεί να σιδερώνει και πάλι τις γραβάτες του. Ο Ζάνγκερμαν το είχε απαγορέψει
428 γιατί σιχαινόταν τις γραβάτες. Για την οδηγό του λεωφορείου,
429 φτιάξανε ένα αυτόματο σύστημα ποτίσματος από μερικούς παλιούς σωλήνες και έναν υπολογιστή για
430 να ποτίζονται τα φυτά της τους καλοκαιρινούς μήνες. Βοήθησαν, επίσης, τον σχολικό
431 φύλακα να τροποποιήσει τη σκούπα του, ώστε αυτή να αναγνωρίζει αυτόματα τα παιχνίδια
432 και να μην τα ρουφάει.
433
434 Κάποια πράγματα τα φτιάχνανε απλά για πλάκα, όπως την μηχανή που βάλανε στη
435 καρέκλα της κυρίας των μαθηματικών. Όποτε η Κα Γκέρνετ καθόταν, έβγαζε ένα μικρό θόρυβο
436 πορδής. Η δασκάλα τους μάλωνε, αλλά η Άντα ήταν σίγουρη ότι κρυφά
437 χαμογελούσε λιγάκι κάθε φορά.
438
439 ## 36 ##
440
441 Μία μέρα, ο Ζάνγκερμαν παρατήρησε ότι μερικοί υπολογιστές δεν υπάκουαν πια
442 στις εντολές του. Σοκαρισμένος και βράζοντας από θυμό,
443 τηλεφώνησε στον πρωθυπουργό.Ο Ζάνγκερμαν φώναξε με φωνή που έτρεμε: "Κάποιος
444 πειράζει τον κώδικα στις συσκευές μου! Αυτό πρέπει να σταματήσει! Είναι δικές μου
445 εφευρέσεις! Είναι πολύ επικίνδυνο αν ο καθένας κάνει ό,τι θέλει στους
446 υπολογιστές! Πρέπει να πάρεις μέτρα!"
447
448 Ο πρωθυπουργός δεν ήθελε να αναστατώσει τον Ζάγκερμαν: όλοι οι υπολογιστές της κυβέρνησης
449 προγραμματιζόταν από εκείνον. Χωρίς τους υπολογιστές, η κυβέρνηση δε θα μπορούσε
450 να κάνει τίποτα. Έτσι, πέρασαν τον παρακάτω νόμο όπως ήθελε ο Ζάνγκερμαν:
451
452 "Όσοι υπολογιστές δεν υπακούουν στον Ζάγκερμαν απαγορεύονται. Όποιος
453 αλλάζει το λογισμικό στις συσκευές του Ζάνγκερμαν θα έχει πρόστιμο 500.000 χρυσά νομίσματα!"
454
455 ** 37 **
456
457 ## 38 ##
458
459 Όταν το έμαθαν η Άντα και οι φίλοι της εξοργίστηκαν. "Είναι άδικο," είπαν.
460 "Ξαναφτιάξαμε και επαναπρογραματίσαμε τα σκέιτμπόρντ μας μόνοι μας. Είναι πολύ
461 καλύτερα τώρα. Δε θα αφήσουμε κανέναν μας τα πειράξει!"
462
463 Μαζεύτηκαν κοντά σε μια από τις παγωτομηχανές τους και συζήτησαν
464 την κατάσταση. Ήταν σαφές ότι έπρεπε να κάνουν κάτι για τον νέο νομο. Έτσι,
465 καταστρώσανε ένα σχέδιο...
466
467 ** 39 **
468
469 Την επόμενη μέρα, δεν πήγαν σχολείο. Ανέβηκαν στα σκέιτμπόρντ τους και
470 πήγαν μέχρι το Κοινοβούλιο, με μεγάλες επιγραφές με συνθήματα
471 στα χέρια τους και κάθισαν μπροστά από το κτήριο. Από την προηγούμενη μέρα,
472 είχαν βάλει φωτάκια σε μερικές επιγραφές και, έτσι, τώρα αυτές φωτίζονταν με ένα
473 ζωηρό φως. Επίσης, είχαν συνδέσει τα ηχεία μεταξύ τους, ώστε όλοι στον δρόμο να ακούνε τα συνθήματά τους. Μερικοί περαστικοί σταμάτησαν και ρώτησαν
474 τα παιδιά για ποιον λόγο διαδηλώναν.
475
476 "Για ελευθερία στο λογισμικό!" απάντησαν με μία φωνή και εντυπωσιάζοντας τους ενήλικους
477 με την ιστορία τους. Ο πρωθυπουργός κοιτούσε με απορία τις επιγραφές
478 καθώς πλησίαζε τη βουλή.
479
480 Την επόμενη μέρα, η Άντα και οι φίλοι της κάθησαν ξανά μπροστά από
481 το Κοινοβούλιο και τώρα ήταν ακόμα περισσότεροι. Είχαν έρθει και κάποιοι συμμαθητές
482 τους που η Άντα τους είχε φτιάξει τα σκέιτμπορντ. Ο πατέρας του Τόνι και άλλοι μεγάλοι
483 ήθελαν κι αυτοί να έρθουν στη διαδήλωση. Πίστευαν πως οι συσκευές των παιδιών ήταν
484 πολύ χρήσιμες.
485
486 ## 40 ##
487
488 Κάθε μέρα που περνούσε, όλο και περισσότερα παιδιά και ενήλικες συμμετείχαν στη διαδήλωση.
489 Η οδηγός του σχολικού που είχαν βοηθήσει ήρθε με το λεωφορείο της. Πατούσε δυνατά την κόρνα, για
490 να προσελκύσει ακόμη περισσότερο κόσμο. Ο φύλακας του σχολείου έφερε μερικούς φίλους του
491 και ο πατέρας του Τόνι έφερε συναδέλφους από τη δουλειά -όλοι με τέλεια σιδερωμένες
492 γραβάτες. Ακόμα και η κυρία Γκένετ ήρθε. Το πλήθος όλο και μεγάλωνε και, μετά από μερικές εβδομάδες, υπήρχαν
493 διαδηλώσεις όχι μόνο στην πόλη της Άντα αλλά και σε άλλες πόλεις σε όλη τη χώρα.
494
495 ## ΜΕΓΑΛΗ ΠΙΝΑΚΙΔΑ: "Κάνε την εργασία σου Κε Πρωθυπουργέ κι εμείς θα κάνουμε τις δικές μας!"
496
497 ** 41 **
498
499 ## ΠΙΝΑΚΙΔΑ ΚΑΘΗΓΗΤΗ: "Οι νέοι θέλουν τον κώδικα!"
500
501 ## ΜΕΣΑΙΑ ΠΙΝΑΚΙΔΑ: "Κάτω τα χέρια από την τεχνολογία μας!"
502
503 ## 42 ##
504
505 Η Άντα διαμαρτυρόταν μπροστά από το κτήριο του Κοινοβουλίου κάθε εβδομάδα, ακόμη και μες στη
506 βροχή. Μια τέτοια μέρα βροχερή, καθώς ο Πρωθυπουργός περνούσε μπροστά από την ομάδα
507 των παιδιών που -κυριολεκτικά- στάζανε, θαύμασε το πείσμα τους.
508 Ρώτησε την Άντα, «Γιατί κάθεσαι εδώ κάθε μέρα; Τι θέλεις να πετύχεις;»
509 Η Άντα απάντησε: «Θέλουμε να αποφασίζουμε μόνοι μας τι μπορούμε και τι δεν μπορούμε να κάνουμε
510 με τους υπολογιστές μας». Οι φίλοι της φώναξαν με μια φωνή: «Μην καταστρέφετε την τεχνολογία μας!
511 Μην καταστρέφετε την τεχνολογία μας!» και «Θέλουμε τον κώδικα! Θέλουμε τον κώδικα!»
512
513 Ο Πρωθυπουργός κοίταξε τα αποφασισμένα πρόσωπα των παιδιών. Ειλικρινά, κι αυτός ο ίδιος ήθελε να αποφασίζει μόνος του τι μπορούσε και τι δεν μπορούσε να κάνει η κυβέρνηση
514 με τους υπολογιστές της. Αλλά δεν καταλάβαινε τίποτα από υπολογιστές και
515 κώδικα, οπότε αυτό το άφηνε πάντα στον Ζάνγκερμαν. Βυθισμένος στις σκέψεις του, μπήκε στο κτήριο.
516
517 Την επόμενη μέρα, ο Πρωθυπουργός κάλεσε την Άντα και τους φίλους της. «Θέλουμε κι εμείς να είμαστε
518 υπεύθυνοι για το λογισμικό μας οι ίδιοι. Για να συμβεί κάτι τέτοιο, η κυβέρνηση
519 πρέπει να είναι ανεξάρτητη από τον Ζάνγκερμαν. Μπορείτε να μου πείτε τι γνωρίζετε από
520 προγράμματα υπολογιστών;" τους ρώτησε. Με ενθουσιασμό, του εξήγησαν
521 πώς λειτουργεί το λογισμικό και τι μπορείς να κάνεις με αυτό. Ο Πρωθυπουργός έμεινε έκπληκτος.
522
523 ** 43 **
524
525 Γνωρίζοντας όλα αυτά, η κυβέρνηση θα ήταν σε θέση να σχεδιάσει το δικό της
526 λογισμικό όπως ήθελε, χωρίς τον Ζάνγκερμαν. Αμέσως,
527 ο Πρωθυπουργός κάλεσε τους συμβούλους του. Σε μια μεγάλη σύσκεψη, συζήτησαν με τα παιδιά
528 όλα όσα θα μπορούσαν να αλλάξουν και να βελτιώσουν στο λογισμικό.
529
530 Εκείνο το βράδυ, τα παιδιά πήγαν σπίτι περήφανα και ικανοποιημένα. Επιτέλους
531 κατάφεραν κάτι! Η πολυήμερη διαμαρτυρία τους άξιζε τον κόπο.
532
533 ## 44 ##
534
535 Το επόμενο πρωί, το τηλέφωνο του Πρωθυπουργού χτύπησε νωρίς νωρίς. Ήταν ο
536 Ζάνγκερμαν. Ήταν πιο θυμωμένος από ποτέ. «Χωρίς εμένα,
537 οι υπολογιστές της κυβέρνησης δεν θα λειτουργούν πια», απείλησε. Όμως ο Πρωθυπουργός του μίλησε λίγο και έκλεισε το τηλέφωνο γρήγορα. Το τηλέφωνο χτύπησε πολλές φορές εκείνη την ημέρα,
538 αλλά οι κλήσεις του Ζάνγκερμαν έμειναν αναπάντητες. Ο Πρωθυπουργός είχε μια συνάντηση με
539 την Άντα, τον Τόνι, τη Μαρί, τον Κόνραντ και τους ειδικούς της κυβέρνησης.
540
541 Τις επόμενες μέρες, συζητούσαν από το πρωί μέχρι το βράδυ και σχεδίαζαν τα δικά τους
542 πρώτα προγράμματα για τους υπολογιστές της κυβέρνησης. Δεν ενοχλούνταν πλέον
543 από τις κλήσεις του Ζάνγκερμαν. Ο Τόνι είχε την ιδέα να επαναπρογραμματίσει
544 τα τηλέφωνα. Όταν τηλεφωνούσε ο Ζάνγκερμαν,
545 άκουγε μόνο το παρακάτω ηχογραφημένο μήνυμα: «Η κυβέρνηση θέλει να χρησιμοποιεί μόνο λογισμικό
546 που μπορεί να χρησιμοποιήσει, να μελετήσει, να μοιραστεί και
547 βελτιώσει ελεύθερα. Ευχαριστούμε που καλέσατε."
548
549 Στη συνέχεια, μετά από πολλές εβδομάδες διαμαρτυριών και
550 συζητήσεων, ήρθε επιτέλους η ώρα:
551 ο παλιός νόμος του Ζάνγκερμαν καταργήθηκε!
552 Στη θέση του, η κυβέρνηση ανακοίνωσε έναν καινούριο:
553
554 ** 45 **
555
556 «Όλοι έχουν το δικαίωμα να προγραμματίζουν τους δικούς του υπολογιστές, αρκεί να τηρούν
557 τους υπόλοιπους νόμους».
558
559 Επιπλέον, ένα νέο μάθημα προστέθηκε στα σχολεία: υλικό υπολογιστών και
560 λογισμικό.
561
562 ## 46 ##
563
564 Εκείνο το βράδυ, όλοι το γιόρτασαν με ένα μεγάλο πάρτυ. Η Άντα, ο Άλαν, ο Τόνι, η Μαρί,
565 ο Κόνραντ και άλλα παιδιά από το σχολείο και οι γονείς τους, ο Πρωθυπουργός και η
566 κυρία Σάλι, η οδηγός του λεωφορείου, ο φύλακας του σχολείου — ήταν όλοι εκεί. Στόλισαν
567 τους δρόμους, άκουσαν δυνατή μουσική και έφαγαν παγωτό, όσο ήθελαν,
568 και σε κάθε σχήμα και χρώμα που μπορεί κανείς να φανταστεί.
569
570 ** 47 **
571
572 Ενώ οι άλλοι συνέχισαν το πάρτυ μέχρι αργά το βράδυ, η Άντα και οι φίλοι της
573 γλίστρησαν στο εργαστήριό τους. Είχαν ήδη πολλές ιδέες για καινούριες
574 εφευρέσεις. Και ήθελαν να ξεκινήσουν αμέσως.
575
576 ## 48 ##
577
578 Και ο Ζάνγκερμαν; Κανείς δεν έχει ακούσει το παραμικρό γι' αυτόν. Ίσως να κάθεται ακόμα
579 θυμωμένος μπροστά στον χρυσό υπολογιστή του. Ίσως να μην τολμά πια να βγει
580 στον δρόμο και να έχει κλείσει με σανίδες όλα τα παράθυρα της έπαυλής του ώστε να μην χρειάζεται να ανησυχεί για το τι κάνουν οι άλλοι
581 με τις εφευρέσεις του. Ίσως πάλι, μερικές φορές να κοιτάζει τον κόσμο
582 μέσα από το τηλεσκόπιό του και να βλέπει τι εφευρίσκουν τα παιδιά καθημερινά.
583 Είναι πιθανό τότε να θυμάται πόσο διασκεδαστικό ήταν για τον ίδιο να μαστορεύει και να πειραματίζεται. Και ίσως, απλά ίσως, να τρώει παγωτό βατόμουρο, σε σχήμα πυραμίδας, με τρούφες στα χρώματα του ουράνιου τόξου.
584
585 ** 49 **
586
587 ## 50 ##
588
589 ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΕΣ
590
591 Ευχαριστώ τον Reinhard Wiesemann από το Linuxhotel για την οικονομική
592 υποστήριξη και τν ενθάρρυνση να μην σχεδιάζω πλέον αλλά να κάνω. Ευχαριστώ τη Sandra
593 Brandstätter που με έκανε χαρούμενο με κάθε νέο σχέδιο για την εικονογράφηση.
594 Ευχαριστώ την εκδότριά μου, Wiebke Helmchen, η οποία έκανε την τελειοποίηση
595 της ιστορίας διασκεδαστική, και τη No Starch Press που συμφώνησε να εκδώσει το βιβλίο με
596 ελεύθερη άδεια.
597
598 Ευχαριστώ τις/τους Bea και Benni, Brian, Christine and Marc, Cory, Bernhard, Isabel και
599 Amelia, Katta, Kristina, Martin, Mona and Arne, Nina, Oliver, Reinhard, Sabine,
600 και Torsten για τις υπέροχές ιδέες, την έμπνευση και τις πρακτικές συμβουλές καθώς και τους
601 ανθρώπους του κινήματος του Ελεύθερου Λογισμικού, από τους οποίους έμαθα πολλά
602 και εμπνεύστηκα από τη συμμετοχή τους.
603
604 Για την Αγγλική έκδοση, θέλω να ευχαριστήσω τον John για τα πολύτιμά του σχόλια για τη
605 βελτίωση της γλώσσας, όπως και τις/τους Catharina, Pam, Till, και Vint που με βοήθησαν
606 να καταλάβω πώς θα μπορούσε να εκδοθεί το βιβλίο.
607
608 Ευχαριστώ την οικογένειά μου, που με έκανε να γράφω νωρίς το πρωί, αργά το
609 βράδυ και στις διακοπές, και που υποστηρίζει πάντα την εργασία μου για το ελεύθερο
610 λογισμικό. Ιδιαίτερα θα ήθελα να ευχαριστήσω τα παιδιά μου που με ενέπνευσαν με
611 νέες ιδέες σε κάθε ανάγνωση. Χωρίς αυτά, αυτό το βιβλίο δεν θα υπήρχε.
612
613 ** 51 **
614
615 ## 52 ##
616
617 Συγραφέας
618 Matthias Kirschner
619
620 Ο Ματίας γοητεύτηκε από τους υπολογιστές
621 και το λογισμικό ως παιδί. Είχε από νωρίς
622 σύνδεση στο διαδίκτυο, μέσω του οποίου
623 έμαθε πολλά. Τα παιδιά έχουν δικαίωμα
624 πάρουν το μέλλον στα χέρια τους.
625 Έτσι, ο Ματίας έχει δεσμευτεί σε αυτόν τον σκοπό:
626 να μπορούν όλοι οι άνθρωποι να χρησιμοποιούν λογισμικό
627 με έναν αυτοκαθορισμένο τρόπο. Θέλει κι αυτός
628 να κατασκευάσει ένα ηλεκτρικό σκέιτμπορντ με Ελεύθερο
629 Λογισμικό.
630
631 ** 53 **
632
633 Εικονογράφηση
634 Sandra Brandstätter
635
636 Στη Σάντρα άρεσαν πάντα οι χειροτεχίες με
637 ψαλίδι, πένσα, κόλλα, σύρμα, ύφασμα και
638 χαρτί. Σήμερα εργάζεται ως εικονογράφος,
639 συγγραφέας κόμικς και σχεδιαστής χαρακτήρων
640 για ταινίες κινουμένων σχεδίων και σειρές, όπως
641 η τηλεοπτική σειρά της γερμανικής δημόσιας τηλερόρασης
642 Trudes Tier. Σε μια παγωτομηχανή,
643 η Σάντρα θα διάλεγε ένα παγωτό ουράνιο τόξο,
644 με γεύση λεμόνι και
645 πολλή τρούφα.
646
647 ## 54 ##
648
649 Ιστοσελίδα για το βιβλίο
650
651 Το FSFE (Ίδρυμα για το Ελεύθερο Λογισμικό Ευρώπης) είναι μια μη κερδοσκοπική οργάνωση που
652 εμψυχώνει τους ανθρώπους να ελέγχουν την τεχνολογία . Το λογισμικό επηρεάζει όλους τους τομείς της ζωής μας.
653 Γι' αυτό είναι σημαντικό αυτή η τεχνολογία να μας δίνει ελευθερία αντί να
654 μας περιορίζει. Το Ελεύθερο Λογισμικό δίνει σε όλες και όλους το
655 δικαίωμα χρήσης, μελέτης, διαμοιρασμού και βελτίωσης των προγραμμάτων. Επομένως το Ελεύθερο Λογισμικό
656 ενισχύει βασικά δικαιώματα όπως η ελευθερία της έκφρασης, η ελευθερία του Τύπου,
657 και το δικαίωμα στην ιδιωτικότητα.
658
659 Στην ιστοσελίδα του βιβλίου, θα βρείτε περισσότερες πληροφορίες και πηγές:
660 https://ada.fsfe.org.
661
662 ** 55 **
663
664 Άδεια χρήσης
665
666 Το βιβλίο Άντα και Ζάγκερμαν: Μία Ιστορία Λογισμικού, Σκέιτμπορντ και Παγωτού
667 Βατόμουρο από τον Matthias Kirschner και τη Sandra Brandstätter, εκδώθηκε από τη No
668 Starch Press,υπό από την άδεια “Creative Commons Αναφορά Δημιουργού - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές"
669
670 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.el
671
672 ## 56 ##
673
674 Σκεφτείτε μερικές γευστικές, τρελές ή αστείες γεύσεις παγωτού και σχεδιάστε τις
675 στα χωνάκια στις επόμενες σελίδες. Περισσότερα σχέδια
676 και πληροφορίες για το βιβλίο θα βρείτε στο https://ada.fsfe.org.
677
678 ** 57 **
679
680 ## 58 ##
681
682 ** 59 **
683
684 ## 60 ##
685
686 «Μια συγκινητική ιστορία αυτοπεποίθησης, αλληλεγγύης
687 και αντιπαράθεσης στους νταήδες... η ελευθερία λογισμικού
688 είναι η ανθρώπινη ελευθερία!».
689 — Cory Doctorow, Συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας
690
691 «Συστήνει σε μικρούς και μεγάλους αναγνώστες τη δύναμη
692 και τους κινδύνους του λογισμικού. Πέρα από όλα είναι ένα σκηνικό
693 ηθικής της ανταλλαγής γνώσεων πάνω στο οποίο κινείται το τόξο της ανθρώπινης ιστορίας».
694 – Vin Cerf, Επιστήμονας υπολογιστών και
695
696 ** ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΑ **
697
698 Ο Ζάνγκερμαν είναι ένας πάμπλουτος εφευρέτης παγκόσμιας φήμης. Μικροί και
699 μεγάλοι λατρεύουν τις απίθανες εφευρέσεις του . Μια μέρα, όμως, εμφανίζεται
700 ένα πρόβλημα: τα ηλεκτρικά σκέιτμπορντ των παιδών σταματούν να λειτουργούν
701 σωστά. Τι έχει γίνει; Ένα μικρό κορίτσι, η Άντα, θα αναλάβει δράση.
702 Μαζί με τους φίλους της, πειραματίζεται με υπολογιστές και
703 το λογισμικό και καταστρώνουν ένα σχέδιο: ο Ζάνγκερμαν πρέπει να μην έχει πια
704 έλεγχο στις συσκευές τους!
705
706 Ένα βιβλίο που κεντρίζει το ενδιαφέρον των παιδιών για την τεχνογνωσία και ενθαρρύνει
707 τη συμμετοχή στη διαμόρφωση του μέλλοντος της τεχνολογίας.